تاریخچه کامل+قیمت و خرید گرام و صفحه گرامافون + با جدول زمانی

تاریخچه صفحه گرامافون وینیل فصل بسیار مهمی از تاریخ موسیقی است. به خواندن ادامه دهید تا بدانید که چگونه صفحات وینیل در طول زمان تغییر کرده اند! صفحه های گرامافون در طول سال‌ها دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند، اما مهم نیست که چگونه در طول زمان تکامل یافته‌اند، رکوردها همیشه بخشی حیاتی از تاریخ موسیقی بوده‌اند. آیا باور دارید که حتی یک روز ملی ضبط وینیل به جشن گرفتن این اختراع بزرگ اختصاص داده شده باشد؟

به خواندن ادامه دهید تا در مورد انواع مختلف صفحات وینیل، تاریخچه صفحات وینیل و حتی برخی از حقایق جالب در مورد صفحات وینیل بدانید.


صفحه گرامافون چیست؟

صفحه گرامافون نوعی ماده است که برای ذخیره صدای ضبط شده استفاده می شود. این یک دیسک مسطح با ریز شیارهایی است که در اطراف بالای صفحه (و اغلب نیز پایین) قرار دارند. این ریز شیارها حاوی موسیقی هستند.

هنگامی که یک صفحه روی یک دستگاه پخش قرار می گیرد، شروع به چرخیدن می کند و یک سوزن (که به عنوان قلم نیز شناخته می شود) در شیارهای ضبط فرو می رود. سوزن در شیارها می نشیند و آنها را در اطراف صفحه دنبال می کند و صدای موجود در شیارها را پخش می کند. صدای ذخیره شده روی صفحه‌ها اغلب موسیقی است، اگرچه گاهی اوقات کتاب‌های صوتی، نمایش‌های کمدی و دیگر قالب‌های مختلف کلامی بر روی صفحه گرامافون فشرده می‌شوند.

به صفحات گرامافون رکورد یا وینیل نیز می گویند. یکی از نکات جالب که مورد علاقه بسیاری از مجموعه داران جدی صفحه گرامافون است، استفاده از کلمه نادرست “vinyls” است. وینیل هر دو اصطلاح مفرد و جمع برای صفحات گرامافون است!

شلاک (Shellac) در مقابل رکوردهای وینیل

صفحات گرام (وینیل) به دلیل ترکیب موادشان، صفحات وینیل نامیده می شوند. رکوردها امروزه از پلی وینیل کلرید (PVC) ساخته می شوند، از این رو به وینیل لقب داده می شوند.

پلی وینیل کلراید می تواند رنگ های مختلفی داشته باشد، به همین دلیل است که ممکن است مقداری وینیل رنگی را در کلکسیون صفحات خود مشاهده می کنید!

اولین صفحه‌های اختراع شده از شلاک ساخته می‌شدند، بنابراین از نظر فنی فقط صفحه‌های ضبط‌شده موجود بودند و نه صفحات وینیل. با این حال، آن رکوردهای شلاک دیگر ساخته نمی شوند. تا حدی به دلیل کمتر بودن شلاک برای تولید صفحات گرام در طول جنگ جهانی دوم، صفحات به طور مکرر روی وینیل فشرده می شدند. صفحه های شلاک سرانجام در حدود سال 1960 ساخته نشد.

صفحات قدیمی تر شلاک (که 78 نیز نامیده می شوند) بسیار شکننده تر و سنگین تر از صفحات وینیل جدیدتر بودند. صفحات وینیل نسبت به صفحات شلاک بیشتر مستعد تاب خوردن و خراش هستند (زیرا سبک‌تر هستند)، اما همچنان به عنوان یک ماده ضبط بهتر در نظر گرفته می‌شوند زیرا بازخورد صوتی کمتری دارند.

انواع مختلف رکوردها چیست؟

صفحات گرام در اندازه های مختلف تولید شده اند. رایج ترین اندازه های رکوردها رکوردهای 12 اینچ، 10 اینچی و 7 اینچی هستند. اکثر آلبوم ها بر روی صفحه های 12 اینچی و بیشتر تک آهنگ ها بر روی صفحه های 7 اینچی ضبط شده اند.

صفحات گرام نیز با دور در دقیقه یا دورهای مختلف در دقیقه ساخته می شوند. دور در دقیقه سرعت چرخش صفحه گرام است. رایج ترین سرعت های رکورد 331⁄3 دور در دقیقه، 45 دور در دقیقه و 78 دور در دقیقه است.

معمولاً می توانید با نگاه کردن به برچسب رکورد سرعت چرخش رکورد خود را تشخیص دهید. در اکثر رکوردها، دور در دقیقه روی برچسب چاپ شده است.

اگر روی برچسب نوشته نشده باشد، یک قانون کلی خوب این است که اکثر رکوردهای 12 اینچی با سرعت 331⁄3 دور در دقیقه، اکثر رکوردهای 7 اینچی با سرعت 45 دور در دقیقه و بیشتر رکوردهای 10 اینچی با سرعت 78 دور در دقیقه پخش می شوند.

پخش‌کننده‌های صفحات گرام که امروزه ساخته می‌شوند اغلب دارای تنظیمات چندگانه دور در دقیقه هستند. وقتی سوزن را روی رکورد پایین می آورید، فوراً متوجه خواهید شد که آیا با سرعت مناسب پخش نمی شود.

شما متوجه خواهید شد که آیا با سرعت مناسب پخش نمی شود زیرا به نظر می رسد مخدوش شده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که سرعت را تغییر دهید و دوباره امتحان کنید!

تاریخچه صفحات گرامافون(وینیل)

صفحات گرامافون نقش مهمی در تاریخ موسیقی دارند. بیایید به جدول زمانی رویدادهایی که تاریخچه صفحات گراماف را تشکیل می دهند نگاه کنیم.

  • 1857 – لئون اسکات اختراع فوناتوگرافی اختراع شده توسط ادوارد-لئون اسکات دی مارتینویل را به ثبت رساند. فوناتوگراف دستگاهی بود که می توانست صدا را ضبط کند و از امواج صوتی پرینت بگیرد اما نمی توانست موسیقی پخش کند.
  • 1877 – توماس ادیسون گرامافونی را اختراع کرد که می توانست صدا را ضبط و پخش کند.
  • 1887 – امیل برلینر گرامافونی را که یک دیسک گرامافون برش جانبی تخت پخش می کرد، به ثبت رساند.
  • 1894 – رکوردهای 7 اینچی ایجاد شد
  • 1901 – رکوردهای 10 اینچی ایجاد شد
  • 1903 – رکوردهای 12 اینچی ایجاد شد
  • 1925 – سرعت استاندارد ضبط رکورد 78 دور در دقیقه بود.
  • 1931 – اولین رکورد طولانی پخش، فشرده شده بر روی دیسک های پلاستیکی انعطاف پذیر، توسط RCA Victor معرفی شد (به طور گسترده به عنوان یک شکست در نظر گرفته شد).
  • 1948 – شرکت رکورد کلمبیا اولین آلبوم ضبط 12 اینچی LP 331⁄3 rpm ریزشیار را معرفی کرد.
  • 1949 – RCA Victor یک رکورد 7 اینچی 45 دور در دقیقه با یک سوراخ در مرکز معرفی کرد.
  • دهه 1950 تا 1960 – تولید صفحات شلاک 78 دور در دقیقه به نفع صفحات وینیل متوقف شد.
  • 1962 – اولین نوار کاست توسط فیلیپس اختراع شد.
  • 1982 – سی دی ها (دیسک های فشرده) در دسترس عموم قرار گرفت.

حقایق جالب در مورد صفحات وینیل

با این حقایق سرگرم کننده، دانش خود را در مورد صفحات وینیل تقویت کنید. برخی ممکن است شما را شگفت زده کنند!

  • یک روز ملی به صفحات وینیل اختصاص داده شده است که به آن روز ملی ضبط وینیل می گویند. هر ساله در 12 آگوست رخ می دهد.
  • اصطلاح “مانند یک رکورد شکسته” در واقع به یک رکورد شکسته اشاره نمی کند، بلکه به یک رکورد خراشیده اشاره دارد. وقتی یک رکورد دارای یک خراش است، سوزن می تواند در آن خراش گیر کند و همان چیزی را بارها و بارها پخش کند، که معنای واقعی عبارت “مانند یک رکورد شکسته” است.
  • صفحات 12 اینچی موسیقی بیشتری نسبت به رکوردهای 10 اینچی یا 7 اینچی در خود جای می دهند که امروزه به محبوب ترین اندازه برای ضبط تبدیل می شوند.
  • رکوردها در رنگ های زیادی می آیند! پی وی سی یا پلی وینیل کلرید مورد استفاده برای ساخت رکوردها را می توان به هر رنگی رنگ کرد، بنابراین می توانید رکوردها را در تمام رنگ های رنگین کمان پیدا کنید. حتی رکوردهای چند رنگ و مرمر وجود دارد!
  • علاوه بر رکوردهای رنگی، دیسک‌های تصویری نیز وجود دارد، که رکوردهایی با تصویر هستند که فضای قابل پخش روی یک رکورد را کاملاً پوشش می‌دهند.
  • علاقه مندان به ضبط اغلب موافق هستند که صفحات گرام رنگی و صفحات تصویری کیفیت صدای پایین تری تولید می کنند. پیشنهاد می کنم خودتان گوش کنید!

چرا روز ملی ضبط وینیل را جشن می گیریم؟

صفحات وینیل آنقدر موضوع محبوب هستند (چه از نظر تاریخی و چه امروزه) که حتی روز ملی خود را دارند! 12 آگوست روز ملی ضبط وینیل است و دلایل زیادی برای جشن گرفتن آن وجود دارد!

مجموعه استریوستیک برای علاقمندان به صفحات گرام و پخش کننده های صفحات گرام فرصتی به وجود آورده تا با خیالی آسوده برای در اختیار داشتن این محصولات با ما در ارتباط باشند و اقدام به خرید نمایند برای بازدید از محصولات صفحات گرام ما میتوانید از این لینک اقدام به خرید نمایید و همچنین پیج اینستاگرام مجموعه استریوستیک را از این لینک دنبال نمایند برای دیدن همه محصولات نیز میتوانید از این لینک اقدام به بازدید نمایید.

منبع این مقاله

  • mohsen hk
  • 1402-07-19
  • 355 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!